NZ6 - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Henriette Jansen-Sluis - WaarBenJij.nu NZ6 - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Henriette Jansen-Sluis - WaarBenJij.nu

NZ6

Door: Henriette

Blijf op de hoogte en volg Henriette

01 Maart 2017 | Nieuw Zeeland, Christchurch

NZ 6
Van Golden Bay naar Nelson ( 21-02 t/m 02-03)

Woensdag 2 maart. We zijn net over de helft van onze reis in Nieuw Zeeland en de kilometerteller passeerde de 2000 km vandaag. We reizen steeds in korte trajecten zodat we meestal rond lunchtijd op een camping aankomen. Daardoor kunnen we 's middags een flinke wandeling maken als de omgeving zich daarvoor leent.
De hele noordkust langs de Tasmanzee is prachtig. Op het strand bij Cape Farewell hebben we genoten van het mooie strand, maar nog meer van spelende zeeleeuwen-pups in de poelen die ontstaan bij afnemend tij. Abel Tasman NP is ook zeer de moeite waard. Wij hebben er slechts een deel van de 60 km lange Coastal track gelopen. Veel jonge backpackers doen de hele wandeling van hut naar hut in 4 à 5 dagen.
Het park dankt zijn naam aan de Nederlander Abel Tasman die in 1642 vanuit Batavia (Indonesië) via Australië bij de kust van het Zuider Eiland uitkwam en het 'nieuwe' land naar zijn geboortegrond Zeeland noemde. Jammergenoeg werden een aantal van zijn bemanningsleden gevangen genomen en opgegeten door Maori's, die niet gediend waren van deze vreemde zeelui.
Abel Tasman noemde deze baai danook " Murderers Bay"
Het heeft ruim 100 jaar geduurd voor er weer Europeanen als James Cook voet aan wal hebben gezet. Zij waren succesvoller in het leggen van goede contacten met de bewoners van toen, de Maori's.
Vanuit Nelson hebben we een uitstapje gemaakt naar Elaine Bay. Een schilderachtige baai in de Marlborough Sounds, waar veel mosselteelt is in hangculturen, waar we stingray's (stekelroggen) zagen zwemmen en waar een aardige chauffeur, die de oogst van die dag kwam halen in het kleine haventje, mij een maal mosselen gaf. De mosselen hier zijn 2x zo groot als in Nederland. De smaak is ook duidelijk anders.
Morgen rijden we voor een paar dagen naar Mistletoe Bay aan een andere fjord. We hopen daar een deel van de Queen Charlotte Track te lopen en vooral te genieten van de prachtige fjorden. Dinsdag 7 maart steken we vanuit Picton over naar Wellington voor een ontdekkingsreis over het Noorder Eiland.
Dat was het voor nu.
Hartelijke groet uit een warm en zonnig NZ.
Jacques en Henriette

• 01 Maart 2017 - 18:00

Guus Köster:

Hallo luitjes,
    Het zijn prachtige foto's en jullie maken veel mee. Wij zien het allemaal zo voor me gebeuren
    Wat een mooie kleuren het zijn echte reclame foto's tot ziens en nog veel plezier.
    Een hartelijke groet van,
    Guus en Marleen